woensdag 12 oktober 2016

Taalsystematiek en spelling : de werkwoorden

We zijn vertrokken in de taallessen met het werken rond de werkwoorden en hun vervoeging ...

Eerste stap:Wat zijn werkwoorden?

We kwamen tot het besef dat we veel werkoorden kunnen uitbeelden, 
maar dat er ook werkwoorden zijn waarbij we dit niet kunnen doen.Denk maar aan zijn, worden, lijken, ...



Tweede stap : Op zoek naar noemvorm en de stam van werkwoorden

Noemvorm of infinitief:
ik maak een zinnetje met 'ik zal...'
bv.
speelt ...ik zal spelen

stam:
ik maak een zinnetje met ik en nu
bv.lachen : ik lach nu

                              Derde stap : de persoonsvorm zoeken in zinnen.

                              Ik vind de PV door een ja/neen vraag van de zin te maken,
                              dan staat de pv vooraan. De PV hoort altijd bij het onderwerp in de zin ...


We zullen hier veel op oefenen tot aan de herfstvakantie...na de vakantie starten we dan met het verder leren correct vervoegen van de werkwoorden...